Informacja dla organów: jak utworzyć informację roczną zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy ooś przy pomocy bazy danych ooś
Zgodnie z art. 129 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko:
„Organy właściwe do przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznej oceny oddziaływania na środowisko są obowiązane do corocznego przedkładania Generalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska, w terminie do końca marca, informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko, niezbędnych do prowadzenia bazy danych, o której mowa w art. 128, w tym danych o dokumentacji sporządzanej w ramach tych ocen, za rok poprzedni.”
Tworzenie ww. informacji jest możliwe przy wykorzystaniu bazy danych ocen oddziaływania na środowisko. W tym celu:
1. Przed przystąpieniem do tworzenia informacji rocznej o prowadzonych postępowaniach, do bazy danych powinny zostać wprowadzone wszystkie informacje, dotyczące ocen oddziaływania na środowisko, dotyczących roku, za który generowana jest informacja.
2. W celu wygenerowania informacji należy wybrać przycisk Raporty, a w dalszej kolejności przycisk Zestawienia informacji
Nie jest konieczne wypełnianie pól dotyczących zakresu dat oraz nazwy urzędu i jego lokalizacji. W celu wygenerowania informacji należy natomiast wskazać, czy generowana powinna zostać informacja dotycząca:
a) ocen oddziaływania na środowisko zgodnie z par. 2 rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 17 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu informacji o prowadzonych ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko oraz strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko, czy też
b) informacja dotycząca strategicznych ocen oddziaływania na środowisko zgodnie z par. 3 ww. rozporządzenia
oraz użyć przycisku Nowe zestawienie:
3. Po uzupełnieniu informacji nt. roku, za który powinno zostać wygenerowane zestawienie:
oraz kliknięciu na przycisk Zapisz, rozpoczyna się proces generowania zestawienia, który w zależności m.in. od obciążenia systemu może trwać do kilku minut.
4. W celu wydrukowania raportu należy wyszukać go na liście wygenerowanych raportów (przycisk „Szukaj” w zakładce „Raporty” → „Zestawienie informacji”) a następnie wciśnięcie przycisku „Pobierz pdf”. Zawężenie parametrów wyszukiwania ułatwia odnalezienie stworzonego raportu.
Wydrukowany i podpisany raport w formie papierowej należy przesłać na adres Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.